• Werkwijze binnen de jeugd van voetbalvereniging Drachten
    Bij vv Drachten is het streven om maximaal verbinding te creëren binnen de leeftijdscategorieën en
    tussen de verschillende leeftijdscategorieën. Dit wordt bereikt door middel van gelijktijdig en
    gezamenlijk trainen. Door deze aanpak willen we de spelers niet alleen technisch en tactisch
    verbeteren, maar ook een gevoel van saamhorigheid en teamgeest bevorderen.

    Eén van de belangrijkste aspecten van ons trainingsprogramma is het organiseren van gezamenlijke
    trainingssessies. Dit betekent dat spelers uit verschillende teams en leeftijdsgroepen samen trainen op
    dezelfde tijd en plaats. Hierdoor ontstaat er interactie tussen de spelers van verschillende leeftijden,
    wat de uitwisseling van kennis, ervaring en vaardigheden bevordert.

    Tijdens deze gezamenlijke trainingen worden er oefeningen en spelvormen gekozen die geschikt zijn
    voor alle leeftijdsgroepen. Hierbij wordt rekening gehouden met het niveau en de ontwikkelingsfase
    van de spelers. Jongere spelers kunnen leren van de oudere en meer ervaren spelers, terwijl de oudere
    spelers leren om hun kennis en vaardigheden over te brengen op anderen. Dit creëert een positieve
    dynamiek waarin spelers van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen inspireren.

    Daarnaast zetten we ook in op het bevorderen van verbinding binnen de leeftijdscategorieën zelf. We
    organiseren regelmatig activiteiten die gericht zijn op het versterken van de band tussen spelers in
    dezelfde leeftijdsgroep. Het doel is om een hechte groep te creëren waarin spelers elkaar steunen,
    motiveren en respecteren.

    Het concept van gelijktijdig en gezamenlijk trainen heeft vele voordelen. Het vergroot de sociale
    interactie tussen spelers van verschillende leeftijden, wat een positieve invloed heeft op de
    teamdynamiek. Het zorgt ervoor dat spelers van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen stimuleren om
    zich verder te ontwikkelen. Bovendien draagt het bij aan het gevoel van samenhorigheid en trots
    binnen de club.

    Bij vv Drachten geloven we dat het stimuleren van verbinding tussen de leeftijdscategorieën essentieel
    is voor de ontwikkeling van onze spelers, zowel op sportief als persoonlijk vlak. Door middel van
    gelijktijdig en gezamenlijk trainen creëren we een omgeving waarin spelers zich kunnen ontwikkelen
    als individu en als onderdeel van een team. Het bevordert een positieve clubcultuur en legt de basis
    voor langdurige vriendschappen en een leven lang plezier in het voetbal.
    Een trainer die gebruik maakt van de VTON (Voetbal Technische Ontwikkeling Nederland) methodiek
    is een voetbalcoach die specifieke trainingsprincipes en -technieken toepast om de technische en
    tactische vaardigheden van spelers te verbeteren. VTON is een gestructureerd
    voetbalontwikkelingsprogramma dat is ontworpen om spelers van alle leeftijden en niveaus te
    begeleiden.

    VTON als rode draad
    De VTON-methodiek richt zich op een progressieve en stapsgewijze benadering van
    voetbalontwikkeling. Het programma biedt trainers een gedetailleerd curriculum met oefeningen,
    trainingssessies en leerdoelen die zijn afgestemd op de leeftijd en het niveau van de spelers. De
    trainingen zijn opgebouwd rondom verschillende thema's, zoals dribbelen, passen, ontvangen,
    schieten, positie- en spelbegrip.

    Daarbij kiezen wij er bij vv Drachten voor om per leeftijdscategorie een hoofdtrainer aan te stellen om
    ervoor te zorgen dat onze leerlijn goed gevolgd wordt. Daarnaast maakt de aanwezigheid van deze
    hoofdtrainer het laagdrempelig om spelers uit oudere jeugdteams op te leiden tot jeugdtrainers èn
    om ouders te laten helpen bij de trainingen van de jeugd. Daarbij is het niet van belang dat deze een
    voetbalachtergrond hebben, wij zorgen ervoor dat iedereen een training zou moeten kunnen geven en
    er is altijd iemand in de buurt om je te helpen.

    De hoofdtrainer die de VTON-methodiek bewaakt, is goed bekend met de trainingsprincipes en -
    oefeningen die in het programma worden aangeboden. Ze begrijpen hoe ze de technieken en
    tactieken stap voor stap kunnen introduceren en opbouwen, zodat spelers geleidelijk hun
    vaardigheden kunnen verbeteren. De hoofdtrainer leert de trainer in staat te zijn om de trainingen aan
    te passen aan de individuele behoeften en capaciteiten van de spelers, en biedt op maat gemaakte
    begeleiding en feedback.

    Daarnaast legt de hoofdtrainer de nadruk op het ontwikkelen van een positieve en stimulerende
    trainingsomgeving, waarin spelers worden aangemoedigd om te experimenteren, fouten te maken en
    te leren. De hoofdtrainer bevordert de betrokkenheid en het plezier van de (beginnende) trainers en
    spelers, omdat dit een belangrijk aspect is van de VTON-methodiek.

    Kortom, een trainer die gebruik maakt van de VTON-methodiek onder begeleiding van een
    hoofdtrainer is een coach die een gestructureerd en stapsgewijs ontwikkelingsprogramma volgt om de
    technische en tactische vaardigheden van voetballers te verbeteren. Ze passen de trainingsprincipes en
    -oefeningen van VTON toe, bieden individuele begeleiding en creëren een positieve
    trainingsomgeving om spelers te helpen groeien en plezier te hebben in het spel.

    Daarmee borgen wij ook dat we gelijke kansen creëren voor ieder lid binnen de vereniging!

    Indeling
    Beste leden en ouders van vv Drachten,

    Coördinatoren, technische commissie (TC), leiders en trainers hebben in samenwerking met het
    jeugdbestuur de afgelopen maanden keihard gewerkt om voor iedereen binnen de vereniging èn voor
    de stormloop van nieuwe leden een plek te vinden.

    Bij vv Drachten staat de ontwikkeling en het plezier van onze jeugdspelers centraal. We streven ernaar
    om een proces te creëren waar verbinding, samenwerking en een positieve leeromgeving voor alle
    kinderen centraal staan. We willen graag enkele belangrijke aspecten van het indelen van de
    jeugdteams benadrukken en u informeren over onze aanpak.

    Bij het indelen van de jeugdteams geven we allereerst prioriteit aan de leeftijd van de spelers, waarbij
    we ons baseren op de richtlijnen van de KNVB. Het spelen in een team met leeftijdsgenoten is van
    groot belang voor de sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen.

    Daarnaast hechten we veel waarde aan het niveau en de individuele ontwikkeling van de spelers. We
    streven ernaar om spelers zoveel mogelijk in te delen op een niveau dat bij hen past, zodat ze
    uitgedaagd worden en zich verder kunnen ontwikkelen. Onze benadering is positief, waarbij we de
    sterke punten van ieder kind benadrukken en aanmoedigen.

    Het indelingsproces van de jeugdteams is een gezamenlijke inspanning waarbij we als coördinatoren
    en TC nauw samenwerken met trainers, leiders, ouders en spelers zelf. We hechten veel waarde aan de
    input en observaties van trainers en leiders, omdat zij een goed beeld hebben van de individuele
    spelkwaliteiten en potentie van de spelers. En ook de inbreng van ouders is waardevol omdat ze meer
    kunnen aangeven over de ontwikkeling en behoeften van hun kinderen.

    Bij vv Drachten willen we een positieve leeromgeving hebben waarin kinderen zich zowel op
    voetbaltechnisch als sociaal vlak kunnen ontwikkelen. We stimuleren fair play, respect en teamwork,
    zodat spelers niet alleen hun voetbalvaardigheden verbeteren, maar ook leren om samen te werken en
    elkaar te ondersteunen.

    We begrijpen dat het indelen van de jeugdteams een spannende periode kan zijn voor spelers en
    ouders. Daarom proberen we het proces zo transparant mogelijk en duidelijk te communiceren, zodat
    iedereen op de hoogte is van de overwegingen en beslissingen die worden genomen. We blijven ook
    na de indeling open staan voor het gesprek over eventuele zorgen of vragen.

    Het is ook goed om te weten dat het proces van ontwikkeling en begeleiding niet stopt bij de indeling.
    Voor het volgende seizoen hebben we Hoofdtrainers aangesteld per leeftijdscategorie, aangeduid met
    HT in het overzicht. Deze Hoofdtrainers hebben een overkoepelende blik over alle teams binnen hun
    categorie. Omdat trainers vaak voornamelijk gefocust zijn op hun eigen team, kan een Hoofdtrainer
    een breder beeld hebben van de ontwikkeling van spelers in alle teams. Bovendien staan de
    Hoofdtrainers in nauwe verbinding met elkaar.

    We hopen dat deze uitleg duidelijkheid geeft over onze benadering van het indelen van jeugdteams
    en de algehele ontwikkeling van spelers. We willen benadrukken nogmaals dat we ons uiterste best
    doen om zowel de sociale verbinding als het niveau waarop een speler op dat moment het beste past,
    recht te doen.

    MO13-17
    In de categorie meiden hebben we gekozen voor maximale verbinding en samenwerking. Alle
    meiden trainen op dezelfde avonden en in gezamelijke leeftijdsgroepen. Zo zorgen we er voor dat
    ieder meisje de mogelijkheid heeft om aan te haken op het niveau dat past bij haar ontwikkeling. En
    ook hier geldt natuurlijk exact hetzelfde als bij de jongens in deze categorie en tegelijkertijd is het
    belangrijk om op te merken dat sommige meiden in de MO13-17-categorie wat later zijn begonnen
    met voetballen - ook voor hen is er alle ruimte om in te stromen en mee te groeien.

    Er zijn op dit moment nog meiden die al meetrainen, maar nog niet officieel zijn opgenomen in de
    teamindelingen. Wanneer deze meiden lid worden, kan het nodig zijn om nog enkele verschuivingen
    door te voeren zodat elk team over de juiste aantallen beschikt. Eventuele aanpassingen in de
    indelingen vinden altijd plaats in goed overleg, met als doel een evenwichtige en passende
    teamverdeling voor alle speelsters.

    Dit is voor onze meiden in elk geval de route naar het Vrouwen 1 team van SVO VIVA'23 de nieuwe
    naam voor het gezamenlijk meiden- en damesvoetbal binnen Smallingerland. De meiden kunnen
    gewoon lid zijn, blijven of worden van vv Drachten, maar zullen vanaf de MO13 spelen onder de naam
    SVO VIVA'23.

    Hoofdtrainer MO13-17: Eddy v. G.

    JO7 – JO11
    Bij de JO7, JO8 en JO9 worden vaste teams gevormd per competitie fase. De JO7 traint op woensdag
    in wisselende samenstellingen, hierbij krijgen ze de kans om met verschillende kinderen samen te
    spelen en te trainen. Dit draagt bij aan hun brede ervaring en individuele ontwikkeling.

    De kinderen van JO8 en JO9 trainen twee keer per week, respectievelijk maandag en woensdag. Op
    een van de deze momenten zal er getraind worden met alle kinderen van de JO8 en de JO9. Het feit
    dat spelers op een van de trainingsdagen samen trainen met spelers uit verschillende teams, biedt hun
    de mogelijkheid om met verschillende kinderen te oefenen en te trainen. Op het andere
    trainingsmoment trainen ze vervolgens met het team waarmee ze op zaterdag een wedstrijd hebben.
    Dit schema stimuleert teamwerk en samenwerking binnen de vaste teams.

    Bij de JO10 en JO11 worden er vaste teams gevormd voor wedstrijden. De samenstelling van de teams
    kunnen wisselen per fase. De trainingen vinden gelijktijdig plaats, waarbij alle spelers samen trainen.
    Het ontbreken van een selectie op niveau zorgt ervoor dat spelers van verschillende niveaus in
    dezelfde teams kunnen zitten. Vanaf de JO10 wordt er ook meer op niveau ingedeeld. Maar het kan
    nog steeds betekenen dat er in bijvoorbeeld JO10-4 betere spelers kunnen zijn dan in JO10-2. Bij de
    team indeling voor de competitie wordt rekening gehouden met de verschillende niveaus.

    Over het algemeen ligt de focus op de individuele ontwikkeling van spelers in de jongere
    leeftijdsgroepen. Het feit dat er nog geen harde selectie op niveau plaatsvindt, biedt spelers de kans
    om zich op hun eigen tempo te ontwikkelen en deel uit te maken van teams op basis van ook andere
    criteria. Dit draagt volgens ons bij aan een inclusieve en positieve omgeving voor de kinderen. Eigenlijk
    geldt datzelfde voor de JO11 categorie.

    Hoofdtrainer JO7-8: Robert R.
    Hoofdtrainer JO9: Jelmer v. d. H.
    Hoofdtrainer JO10: Rutger W.
    Hoofdtrainer JO11: Lennert M.

    JO12-13

    In de JO12 worden er meer meewegende factoren bij de teamindeling meegenomen. We kijken naar
    o.a. naar inzet, aanwezigheid, gedrag naar trainers en teamgenoten, gedrag tijdens wedstrijden en
    proberen een kind op het niveau in te delen wat voor nu het beste past qua ontwikkeling. Er wordt in
    de JO12 ook al vooruit gekeken naar hoe teams eruit gaan zien in de JO13: de JO12 is het laatste jaar
    dat op een half veld wordt gespeeld en we moeten gaan kijken naar welke spelers op welke manier op
    een een heel veld tot hun recht gaan komen in de JO13 qua ontwikkeling. De JO13 is de eerste
    categorie waarin kinderen in een ‘elftal’ op een groot veld gaan spelen. Bij de JO13 indeling voor het
    seizoen 2025/2026 hebben we 2 teams kunnen formeren die aan een 11 tegen 11 competitie gaan
    deelnemen. Bij de indeling van de JO13 teams wordt gekeken naar talent (ontwikkeling), inzet,
    mentale- en fysieke ontwikkeling. Hier begint de zoektocht naar de ideale positie per speler, waarbij
    dat proces soms nog wel doorloopt tot aan de senioren. De ervaring van de afgelopen jaren leert ons
    dat er vaak nog aanmeldingen komen in de zomer of vroeg in het seizoen. Aan de hand daarvan kan
    nog worden gekeken of er mogelijk in fase 2 van seizoen 2025/2026 nog een 8-8 JO13 competitie
    team ingedeeld moet worden, omdat de elftallen anders overvol dreigen te geraken. Het kan dus zijn
    dat een kind na de 1e fase alsnog in gezamenlijk overleg in een ander team terecht komt.

    Hoofdtrainer JO12: Vacature
    Hoofdtrainer JO13: Jelmer B. R.

    JO14-17
    De opleiding van JO14-17 spelers is gericht op het ontwikkelen van hun vaardigheden, tactisch inzicht,
    fysieke èn mentale capaciteiten. De spelers worden getraind door gekwalificeerde jeugdtrainers die
    specifieke aandacht besteden aan de individuele behoeften en het potentieel van elke speler. Het doel
    is om een sterke basis te leggen voor verdere groei en ontwikkeling.

    Door deel te nemen aan competitieve wedstrijden, leren ze ook belangrijke aspecten zoals teamwork,
    discipline en mentale veerkracht.

    Als JO14-17 spelers zich blijven ontwikkelen en hun potentieel laten zien, kunnen ze geleidelijk aan de
    overstap maken naar hogere leeftijdsgroepen en uiteindelijk naar het hoogste jeugdteam van de club.
    Van daaruit kunnen ze mogelijk de kans krijgen om door te stromen naar het eerste elftal.

    Het proces van JO14-17 spelers die worden opgeleid voor het eerste elftal is echter complex en
    competitief. Niet alle spelers zullen de overstap halen, omdat dit afhangt van verschillende factoren,
    waaronder talent, inzet, mentale en fysieke ontwikkeling, en soms ook een beetje geluk. Desondanks
    biedt onze gedegen jeugdopleiding spelers de beste kansen om hun dromen na te jagen.

    Hoofdtrainer JO14-17: Roy P.

    Voorlopige indeling seizoen 2025-2026
    Voorlopige trainingstijden seizoen 2025-2026